18 januari 2021

Haat versus verwondering

‘Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that. Hate multiplies hate, violence multiplies violence, and toughness multiplies toughness in a descending spiral of destruction…’ 
~Martin Luther King~ 

Het is zuiver toeval dat het vandaag in de VS Martin Luther King-dag is op het ogenblik dat ik de juiste tekst van dit citaat opzocht omdat ‘haat’ en ‘verwondering’ in mijn gedachten speelden.

Haat genereerd alleen maar meer haat.

Ik zie zoveel boosheid en haat, in de wereld, en ook dichter bij mij duikt het op. Mensen die iets meemaken dat als onrechtvaardig ervaren wordt of dat echt onrechtvaardig is, zijn gemakkelijke prooien voor haatzaaiers. De wereld is niet altijd rechtvaardig maar als we daar iets willen aan veranderen, ligt de oplossing niet in haat, maar in het voorbeeld van verwondering en liefde.

Aan hen die zich zo boos voelen, aan hen die haat meedragen, zou ik willen zeggen: probeer toch de wereld met verwondering te zien; zoek terug het kind in jezelf en tracht met kinderlijke verwondering naar de anderen te kijken. Het helpt niemand om de boosheid te voeden, ook jezelf niet want je lichaam hoort hoe je tegen jezelf en de wereld praat en zal daarop reageren, vroeg of laat. Je denkt dat de boosheid je kracht geeft, maar dat is niet zo; ze neemt je energie weg. Boosheid is in feite jezelf (je lichaam) straffen voor de fouten of handelingen van de ander(en).

Hoeveel beter - voor de wereld en jezelf - is niet de verwondering….

Verwondering leidt ook tot mildheid en mededogen en dat hebben we allen nodig om niet in een spiraal van geweld terecht te komen. Verwondering leidt tot een liefdevoller leven.

Ik erken dat ik ook wel eens toegeef aan de boosheid, maar ik probeer echt de verwondering te laten zegevieren.
Er is altijd wel iets waarover men zich kan verwonderen en die verwondering zouden we zoveel mogelijk moeten vasthouden.

Met liefdevolle groet.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten